„Operăm în cel mai extins și mai puțin digitizat sector din lume”: tocmai cu acest paradox care ascunde o oportunitate de afaceri de neegalat, fondatorii Domenico Perri și Arnaldo Bianco urează bun venit oricui dorește să intre în lumea OkDoctor, platforma lider pentru rezervarea online a programelor medicale, parte a grupului UltraBusiness. Grupul deservește în prezent mii de pacienți și gestionează rezervările în fiecare lună, fiind protagonistul unei revoluții accelerate de perioada pandemiei, care pare destinată să evolueze în continuare. Bianco și Perri au peste zece ani de experiență în companii de tehnologie, iar în 2020 au ales să mizeze pe un nou mod de a trăi experiența în domeniul sănătății.
Cum a luat naștere OkDoctor și cum evoluează?
OkDoctor integrează piața, software-ul și funcțiile CRM, punând pacienții în contact cu specialiști și oferindu-le soluții pentru a optimiza întregul proces și a-l face mai ușor utilizabil. Ne-am născut ca o piață, acum suntem capabili să oferim un ecosistem de soluții integrate care le permite medicilor și centrelor medicale să optimizeze managementul cabinetelor și să îmbunătățească întreaga călătorie a pacientului datorită digitalizării. De-a lungul anilor am acumulat experiență și am dezvoltat sisteme de management capabile să optimizeze timpul și operațiunile medicilor și clinicilor, ne-am născut cu scopul de a deveni primul grup din țară și suntem singurul jucător din România care oferă această totalitate de servicii complementare.
Sănătatea și tehnologia nu au fost niciodată atât de bine întrepătrunse ca anul acesta.
Cum ați gestionat perioada de pandemie în cadrul platformei OkDoctor?
Pentru noi, 2020 a reprezentat cel mai bun an din istorie în ceea ce privește creșterea. Pandemia a provocat numeroase efecte negative, dar a determinat consumatorii, întreprinderile și cetățenii să adopte instrumente digitale nefolosite până atunci. Această revoluție a afectat și pacienții și medicii. Așa am lansat primele proiecte de telemedicină, pentru a permite medicilor să poată oferi vizite pacienților chiar și de la distanță.
Cum și când a apărut ideea de a oferi publicului un „produs” de telemedicină?
Am văzut un medic care a oferit consultații online pe web, prin Skype. Am înțeles că ar putea exista o oportunitate, era februarie 2020 și pandemia nu se manifestase încă pe deplin. Am decis să investim în dezvoltarea unui nou produs: consultanța online. Am suspendat toate celelalte proiecte aflate în derulare și în două săptămâni am lansat serviciul, devenind primii jucători care au făcut acest lucru pe piața din România.
Cum vor răspunde pacienții la oportunitatea de a putea efectua vizite digital?
Suntem siguri că serviciul va fi apreciat de mulți pacienți și medici. În alte țări ale lumii, precum Israel, telemedicina era deja o realitate răspândită. Ne propunem să o facem să crească și în România, dezvoltând un serviciu folosit pentru multe specialități diferite, de la psihologie la ginecologie sau fizioterapie. Ne-a frapat răspândirea și entuziasmul pacienților din alte țări, care au publicat recenzii pozitive cu tonuri entuziaste, scriind adesea: „M-am ferit foarte mult de acest tip de vizită, dar m-am răzgândit”.
Cum s-au integrat noile tendințe ale pieței cu acțiunile OkDoctor?
Tehnologia a accelerat un trend deja prezent în alte sectoare, așadar în domeniul telemedicinei am reușit să convingem și cei mai reticenți medici, și astfel să aducem mulți profesioniști la bord.
Utilizatorii OkDoctor pot lăsa recenzii în funcție de calitatea serviciului oferit de medic. Este o caracteristică strategică pentru platformă?
Recenziile de pe OkDoctor sunt moderate și bazate nu pe rezultatul serviciului, ci pe calitatea acestuia. Acest lucru poate fi numitstrategic din diverse motive deoarece, fie că ne place sau nu, utilizatorii fac alegeri pe baza recenziilor. Acum zece ani, înainte de a face o achiziție, sunam un prieten și mergeam la un magazin, astăzi ne uităm la recenzii. Am accelerat o tendință deja existentă: gândiți-vă doar că termenii de sănătate sunt printre cei mai căutați pe internet. Recenziile sunt de o mie de ori mai puternice decât din gura în gură, deoarece au caracteristica de a fi proactive și de a ajunge mai eficient la pacienți: de fapt, nu este nevoie de o rețea de relații pentru a accesa informații.
Mai puține cozi, mai puțină birocrație, mai multă transparență, ce altceva poate oferi telemedicina?
Poate reprezenta o oportunitate. De pildă, să ne gândim la cei care doresc o a doua opinie asupra unei patologii. În plus, sistemul integrat de servicii OkDoctor face posibile succesul și calitatea tratamentelor farmacologice, ce au crescut semnificativ datorită posibilității, pentru pacient și medic, de a putea lua legătura după vizită și de a monitoriza rezultatele și terapia.
Care vor fi cele mai solicitate specializări?
Încă de la început, consultațiile online s-au concentrat pe specializări care nu sunt asociate de obicei cu servicii la distanță, precum ginecologie, andrologie și ortopedie. Prin urmare, telemedicina poate răspunde unor nevoi diversificate. Există specializări în care, prin intermediul recomandărilor din gura în gură, este mai puțin frecventă, din cauza problemelor de confidențialitate și tabu și unde, dimpotrivă, întotdeauna au existat multe căutări online. Printr-o vizită online există un contact mai indirect și poate mai simplificat, și tot din acest motiv multe dintre aceste vizite au loc astăzi online.
Vor da aceste inovații și un impuls publicului?
Grupul nostru lucrează deja cu structuri afiliate și am intrat recent în segmentul medicilor de familie, care astăzi au nevoie de organizare și comunicare mai eficientă. Acolo unde este multă birocrație și ineficiență, putem oferi un instrument care simplifică gestionarea agendei de către medicul generalist, astfel încât acesta să aibă mai mult timp de dedicat pacienților săi.
Ce tendințe viitoare vedeți pentru asistența medicală ca relație pacient/medic?
Revoluția tocmai a început, tot ceea ce ni se părea imposibil cu ani în urmă a devenit realitate: rezervarea online este doar unul dintre serviciile de care medicii au nevoie. OkDoctor dezvoltă noi inovații, cum ar fi posibilitatea de a avea dosarul medical la doar un click distanță și posibilitatea prescrierii electronice. De asemenea, ne gândim la caracterul practic al împărtășirii investigațiilor înainte de a face vizita: și acest lucru facilitează experiența și flexibilitatea de a putea alege de fiecare dată cel mai bun profesionist pentru nevoile specifice ale pacientului. Dacă acest proces devine mai digitizat, totul devine mai ușor.
Website: www.okdoctor.ro