Invitat în podcastul Cronicari Digitali, violonistul Alexandru Tomescu a povestit cu jurnalista Diana Popescu despre cum a ajuns să se îndrăgostească de muzică și vioară, dar și cum românii au ajuns să îmbrățișeze muzica clasică mult mai devreme decât alți europeni.
„Din niște motive copilărești la început, niciodată nu aș putea pretinde că am avut eu vreo viziune la 5 ani că o să cânt eu la Ateneu cu vioara lui Ion Voicu, nu, pentru mine era o jucărie și îmi doream acea jucărie foarte mult. Și până la urmă mi s-a dat. Și cred că așa este pentru toți muzicienii, pentru toate instrumentele al căror studiu se începe la vârste fragede.
La început altele sunt motivațiile și, în același timp, e adevărat că un copil mic are o cu totul altă seriozitate, poate chiar mai pronunțată decât o au copiii mai mari, studenții, elevii. Ei sunt foarte dedicați, foarte absorbiți și serioși. Orice joacă a unui copil este foarte importantă”, povestește Alexandru Tomescu în dialogul cu jurnalista Diana Popescu, în podcastul Cronicari Digitali.
Din anul 2007, în urma mai multor concursuri, îi este încredințată, până în 2023, vioara Stradivarius Elder-Voicu, ce a devenit protagonista câtorva îndrăznețe proiecte muzicale de anvergură și notorietate, cu finanțare privată. Sub genericul ”Turneul Stradivarius”, violonistul a concertat în zeci de localități din țară și în importante centre culturale din Europa și America. A prezentat programe care au cuprins câteva integrale-eveniment pentru viața muzicală românească, asociind uneori recitalul cu secvențe inedite de performance.
În cel mai ascultat podcast cultural din România, Cronicari Digitali, Alexandru Tomescu a vorbit despre cum un artist dezvoltă o relație intimă cu instrumentul său.
„Sigur, o vioară bună te ajută întotdeauna, dar în cele din urmă este vorba despre sunetul violonistului. (…) Maestrul Voicu chiar îmi spusese la un moment dat că lui i-au luat 10 ani să se împrietenească cu vioara Stradivarius și la vremea respectivă mi s-a părut că eu dacă aș avea vioara asta în mâini, aș studia 100 de ore pe zi și m-aș împrieteni cu ea în 5 zile. Dar adevărul este că acum, după aproape 15 ani de când cânt pe această vioară, cred că acel timp de 10 ani nu era exagerat. Am parcurs diverse etape, diverse drumuri împreună, ne-am împrietenit pe parcurs, dar după 10 ani într-adevăr există o altă simbioză care are loc pe scenă (…)
Vioara violonistului trebuie să devină o parte integrantă a corpului său, este vocea sa. Prin ea tu trăiești, tu vibrezi și trebuie să o simți în fiecare zi.”, a spus Alexandru Tomescu în podcastul Cronicari Digitali.
Podcastul Cronicari Digitali, produs de Zaga Brand și Asociația Humart (Human Made Art), vine cu episoade noi în fiecare joi și vineri pe toate platformele de streaming audio și pe www.cronicaridigitali.ro/podcast.