Comunicatul de presa – clasicul instrument de PR, in umila mea opinie, este obligatoriu si in prezent. Chiar daca acum ceva vreme am fost ferm convins ca scrierea si distribuirea comunicatelor de presa va deveni facultativa din cauza boom-ului Social Media, se pare ca instrumentele clasice inca au un rezultat puternic asupra publicurilor. Motivele sunt multiple pentru care trebuie sa scriem si sa publicam comunicate de presa – fie ca Social Media inca nu a ajuns la stadiul de maturitate fiind capabila sa inlocuiasca clasicele instrumente de PR sau sa aiba macar acelasi rezultat, fie ca suntem noi traditionalisti si nu imbratisam Social Media cum trebuie (sau acest motiv este doar o scuza pentru…), fie ca nu avem bugete de PR sau Marketing care ne-ar “permite” sa nu mai apelam la comunicate de presa, ci sa ne concentram asupra altor actiuni cu rezultate pozitive majore.
Ganditi-va 10 secunde si veti alcatui o lista lunga de ce mai folosim comunicate de presa. Sunt convins ca pe langa cele de mai sus, exista multe altele, legate strans de contextul fiecarei companii.
Pentru a va da mai multe motive sa credeti in comunicate de presa va propun, pentru inceput, sa ne amintim ce a reprezentat acest instrument de PR inainte de boom-ul SM si ce reprezeinta acesta in prezent.
Comunicatul de presa inainte de Social Media
Fie ca aveam un eveniment de lansare a unui produs sau prezentarea unei noi companii pe piata, pentru a promova sau, mai bine zis, propaga informatia catre publicurile tinta aveam la dispozitie: continutul comunicatului de presa, website-ul companiei unde acesta deja era publicat, o lista luuuuuunga de email-uri ai jurnalistilor, o alta lista, mult mai restransa cu alte contacte ale jurnalistilor (telefon, nume complet, functia), dorinta de a interactiona cu jurnalistii din “shortlist”, de a le cunoaste parti ale vietii personale pentru a obtine spatiu in ziar/revista sau online, rabdare cu trimiterea email-urilor catre jurnalisti (atentie! lista de jurnalisti in BCC) si speranta ca stirea trimisa “va prinde”, “va fi pe gustul jurnalistului”, in functie de starea lui din ziua respectiva si va fi publicata in cat mai multe media. Si apoi, monitorizare media – partea frumoasa a breslei, dedicata, parca, special pentru cei minutiosi. Nu in ultimul rand, urmarirea rezultatelor, efectele pe care le-a avut comunicatul de presa trimis si publicat in randul publicurilor. Va mai amintiti de acele vremuri frumoase? Cine era prea tanar atunci, poate intreba seniorii in domeniu despre experientele acumulate din acea perioada, cu siguranta, cel mai des, veti vedea zambete umile si melancolice pe fetele lor.
Comunicatul de presa in Social Media
Odata cu aparitia primelor canale de comunicare in Social Media, utilizarea comunicatelor de presa in online a deschis un nou orizont. Surpriza! Comunicatul de presa trimis ajunge direct si la utilizatorii finali (forme multimple de denumiri, in functie de companii, precum: end-users, end-customers, clienti, publicul final etc), iar odata cu acest lucru, mesajul din comunicatul de presa trebuie adaptat astfel incat sa se adreseze nu numai jurnalistilor, ci si noului segment precizat mai sus. In acest context, multi practicieni de Relatii Publice au ales sa adapteze mesajul, altii au ales sa creeze forme diferite de mesaje, adresate separat jurnalistilor si utilizatorilor finali (mai mult user friendly), iar o a treia parte a PR-istilor nu a schimbat nimic… Cu totii am avut de invatat de la aparitia noilor canale de comunicare in SM – de la adaptarea mesajelor pentru fiecare canal de comunicare in parte pana la modul de distribuire a acestora.
Nu vom intra in detalii de natura modului in care adaptam mesajul sau cum scriem un comunicat de presa. Aceste informatii se regasesc pe orice “gard” online si sunt convins ca fiecare PR sau Marketing care este responsabil cu actiunile de comunicare ale companiei isi cunoaste publicul si are cunostintele necesare pentru a raspunde cerintelor publicului prin informatiile oferite.
Ceea ce as dori sa subliniez sunt beneficiile canalelor de comunicare in Social Media, care, din punctul de vedere al fiecarui specialist in domeniu sunt mult mai importante. De exemplu, pe mine intotdeauna m-a interesat unde “ajunge” comunicatul de presa trimis, la cine ajunge comunicatul de presa si cati utilizatori au fost interesati de informatia trimisa. De asemenea, trebuie subliniate si efectele utilizarii Social Media in propagarea informatiilor. Avem statisticile de la cele mai importante resurse de SM utilizate in fiecare zi. Facebook-ul are paginile dedicate companiilor care arata si statisticile “engagement-ului” publicului tinta. Twitter si instrumentele colaterale (de tip short link) arata numarul de click-uri pentru linkurile publicate. LinkedIn prezinta o vasta statistica a grupului creat pentru companie. Resursele sunt multiple si vor fi descrise detaliat in urmatoarele articole.
Cum totul se muta in online, comunicatul de presa trebuie adaptat pentru noul mediu de propagare a mesajelor companiilor. Pe orice platforma de Social Media comunicatul de presa in forma clasica nu va fi citit si nu va avea rezultate dorite. In schimb, un mesaj adaptat, mai scurt si user friendly cu siguranta va patrunde in sfera de Social Media. Legat de intrebarea din titlul articolului, daca mai scriem sau nu comunicate de presa afirm inca o data, da! Sunt obligatorii. Intr-o forma sau alta, comunicatele de presa trebuie sa existe in forma clasica si in forma adaptata pentru Social Media.
De ce in forma lor clasica?
– Comunicatele de presa reprezinta un mesaj oficial din partea companiei. Doua propozitii si un link catre pagina principala a site-ului companiei nu vor avea rezultate, din cauza lipsei de consistenta a mesajului. Cu alte cuvinte, acestea reprezinta fondul continutului trimis de companie catre public.
– Comunicatele de presa in forma lor clasica au inca (si vor avea mult timp de acum incolo) un efect pozitiv asupra publicului clasic. Mesajul trimis catre jurnalist, publicat de acesta in ziar sau revista va garanta veridicitatea continutului chiar de jurnalist si de ziar sau revista pentru publicul clasic, care nu are acces la Social Media.
– Comunicatele de presa in forma lor clasica sunt si vor ramane parte integranta a tuturor actiunilor de marketing si PR intreprinse de companie.
– Bugetul redus, aproape de 0 pentru o promovare decenta
De ce adaptate pentru Social Media?
– Nici un utilizator de resurse Social Media nu va citi o intreaga pagina care reprezinta mesajul unei companii. Tineti minte si nu uitati ca traim in deja cliseisticul “secolul vitezei”. In Social Media este locul unde o fraza “catchy” si un link va directiona publicul tinta interesat spre intregul continut al comunicatului de presa. Este de ajuns.
– Un comunicat de presa publicat in Social Media va permite PR-istilor sa cuantifice rezultatele mult mai usor decat offline (numar de vizualizari, numar de clickuri, timpul petrcut pe pagina, raspandirea spre alte publicuri)
– Pentru ca Social Media ofera noi canale de comunicare cu noi segmente ale publicului. Cu cat mai multi, cu atat mai bine. Toti tanjim dupa masa critica. De acolo este usor sa-ti alegi publicul calitativ.
– Buget redus sau aproape de 0 pentru o promovare decenta
Iar pentru a obtine rezultatele si mai mari, scrieti comunicatele de presa ca si pana acum, publicati pe site-ul companiei, trimiteti la jurnalisti si nu uitati sa publicati informatia si pe Social Media, pentru a avea o actiune integrate. Multi specialist deja procedeaza in acest fel si sunt convins ca se bucura de rezultate dorite si de feedback-ul utilizatorilor.